Utahování kol samo o sobě není obtížný úkol, ale okamžik, kdy mají být šrouby utaženy, je důležitý. Je třeba dbát na to, aby šrouby nebyly utaženy příliš pevně nebo příliš slabě. Takže stojí za to zjistit, jaké jsou osvědčené způsoby utahování kol, a především, s jakým točivým momentem byste měli utáhnout šrouby kol na Vašem autě.
Utahovací síla šroubu je prakticky nepociťovatelná, a proto mají mechanici speciální momentové klíče. Zde můžete přesně nastavit požadovaný utahovací moment a utáhnout šroub správně.
Utahování kol: základní informace
Stojí za to připomenout několik faktů:
- kola v osobním automobilu jsou připevněna k nábojům čtyřmi nebo pěti šrouby/maticemi v závislosti na modelu automobilu;
- každý výrobce automobilů určuje točivý moment, tj. sílu, s jakou by měly být tyto šrouby utaženy
Utahovací moment
Nyní otázka utahovací síly. Doporučený utahovací moment, se kterým by měly být šrouby kol utaženy, je cca 110-140 nm v závislosti na výrobci automobilu.
Utahování správnou silou nám dává jistotu, že se nic nepoškodí, kolo bude dostatečně utaženo a nespadne a v případě poruchy jej klidně odšroubujeme klíčem z automobilové sady.
Vezměte prosím na vědomí, že:
- pokud máme tovární ráfky a šrouby, při výměně pneumatik stačí jen udržet správný utahovací moment
- pokud jezdíme na víceletých pneumatikách a neměníme kola tak často, musíme být opatrní, abychom šrouby příliš neutáhli, protože se mohou zaseknout. Kola s vícesezónními pneumatikami by měla být jednou ročně vyměněna zepředu dozadu a naopak (při nízkém počtu najetých kilometrů) nebo přibližně každých 10 000 km a naopak při rovnoměrném opotřebení.